Uszczelnienia techniczne to bardzo szeroka gama produktów, które mają za zadanie uszczelnić wszelkie maszyny, szczególnie w miejscach smarowania. Dzięki temu olej i smary nie wypływają poza obszar pracy. Używa się ich również w przypadku połączeń dwóch elementów, by nie doszło do żadnej nieszczelności. Nawet minimalna, niewidoczne dla oka nieszczelność wewnątrz chociażby turbosprężarki samochodowej, gdzie prędkości obrotowe przekraczają kilkadziesiąt tysięcy obrotów na minutę mogłaby doprowadzić do ogromnej awarii lub nawet wypadku na autostradzie, dlatego tak ważne jest odpowiednie dostosowanie rodzaju uszczelnień technicznych.
Simmeringi i oringi
Jest to bardzo charakterystyczna grupa uszczelnień okrągłych (oringi) oraz pierścieniowych (simmeringi). Pozwalają na uszczelnienia połączeń okrągłych i pierścieniowych rur i elementów w maszynach, samochodach a nawet urządzeniach elektrycznych i piecach. Są one bardzo szeroko używane, głównie ze względu na wiele dostępnych rodzajów tych uszczelek. Różnią się one przede wszystkim materiałem wykonania, na przykład uszczelki z wyspecjalizowanej gumy NBR używa się do silników oraz innych dziedzin motoryzacji, ponieważ są one odporne na wysokie temperatury, smary oleje czy paliwo. Oringi wysokociśnieniowe wykorzystuje się często w turbosprężarkach, ponieważ panują tam specyficzne warunki i ciśnienie jest naprawdę wysokie. Wykorzystuje się również uszczelki silikonowe, ponieważ nie przewodzą one prądu, smaku, zapachu i nie nasiąkają wodą, więc idealnie sprawdzają się w przemyśle elektrycznym, spożywczym czy medycznym.
Sznury, pierścienie uszczelniające, uszczelnienia metalowe i uszczelnienia labiryntowe
Pomimo, że najczęściej spotyka się typowe uszczelnienia pierścieniowe lub oringi oraz sznury gumowe w formie uszczelek, to rodzajów uszczelnień technicznych jest dużo więcej. Zapewne większość z nas kojarzy uszczelki przede wszystkim z formą zwijaną, którą wykorzystuje się do uszczelniania drzwi, okien, karoserii samochodowej czy zewnętrznych części maszyn w przemyśle budowlanym. Wszystko zależy od zapotrzebowania. Specjalistyczne uszczelnienia techniczne nie są wykonane tylko z gumy czy silikonu i mogą nawet nie przypominać klasycznych uszczelek. Mało kto wie, ale uszczelnienia metalowe również potrafią spełnić idealnie swoje zadanie, a do tego są one wytrzymałe na ogromny nacisk (praca maszyny, nakładanie na oprawy łożyskowe). Zaś do uszczelniania komór smarujących (tylko takich, gdzie nie ma ciśnienia smarowania) stosuje się uszczelnienie labiryntowe. Jest to wysokiej jakości uszczelnienie bezkontaktowe, które zapobiega wyciekom oleju przy dużych prędkościach obrotowych. Mają bardzo długą żywotność, dzięki czemu bardzo chętnie wykorzystuje się je w wielu rodzajach przemysłu maszynowego.
W przypadku konstrukcji łożysk spotyka się pierścienie uszczelniające, które wyglądem mogą przypominać niedomknięte koło. Są najczęściej gumowe lub z blachy a ich kształt i zastosowanie gwarantują długi czas użytkowania łożyska.
Najnowsze komentarze